MY DEAR FOLLOWERS

Halaman

Wednesday, March 9, 2011

Totebag dari skirt jeans

Sebelum ni saya ada buat n3 kisah skirt jeans Aisyah yang dah rosak zip dan saya nak buat jadi totebag . So semalam saya dapat siapkan totebag jeans ni dan dengan rasminya dah jadi bag baru saya sekarang ni (saya sangat happy dapat bag baru hehehe).

Bag ni dapat juga saya siapkan selepas tertangguh beberapa hari hehe biasa la tu projek yang tertangguh ni al maklum la saya hanya dapat menjahit bila ada masa terluang je atau tengah free . Masa saya sekarang sangat-sangat padat ( btw saya sangat happy serta tenang dengan life saya sekarang dapat uruskan hal rumah tangga dan anak-anak , satu kepuasan untuk saya dapat tengok anak-anak membesar depan mata ) tapi macam mana pun saya mesti cari masa untuk menjahit sebab kalau tak menjahit saya rasa masa serba tak kena . Kiranya dalam seminggu tu saya mesti menjahit dan saya dah jadi macam ketagih pula dengan sewing hehehe . Mungkin pada orang yang tak suka menjahit kenyataan saya tu macam ' ehhhh biar betul boleh addicted nak menjahit ke' tapi pada rakan-rakan yang memang minat dan 'cinta' pada sewing pasti faham apa yang saya rasa . Kalau dah minat memang perkara yang susah menjadi senang dan kalau dalam seminggu tu tak menjahit rasa tak best . Jahitan dah jadi terapi untuk saya releks dan saya memang puas hati sangat bila hasil jahitan saya siap tak kira la cantik atau sekadar ok je...

Taraaaa ni la bag baru saya, akhirnya saya dapat siapkan sebelum cuti sekolah so cuti-cuti Malaysia lah saya dengan bag baru.....

Saya potong terus bahagian waistline/atas skirt yang ada zip sebab bahagian tu tebal so susah nak jahit nanti . Bila menjahit , saya memang nak cepat siap so selalunya projek bag saya semuanya simple-simple je tapi yang penting sangat praktikal dan saiz bag mesti besar sebab saya nak isi macam-macam barang dalam bag ni ( bag mama ni pun kadang-kadang merangkap jadi bag abah simpan walet n kunci kereta juga ).

Saya masih kekalkan pleat bahagian belakang skirt dan saya jadikan pleat ni sebagai bahagian depan bag . Hmmm i loike it very-very much...ruang dalam bag pun jadi lagi besar bila ada pleat ni...cantikkan. Saya gabungkan kain langsir jenis hard cotton untuk bahagian tali bag . Bila dah digabungkan kain bercorak dengan kain jeans ni bag saya yang dah siap ni tak la nampak plain sangat.

Simple decoration untuk bag ni terhasil dari idea spontan , saya jumpa lace yang saya beli untuk hiasan dress . Bila saya acukan pada bag ni jadi cantik pula . So tanpa buang masa saya jahit terus lace pada bahagian bag. Bila dah habis jahit memang jadi sweet sangat kombinasi lace , kain bercorak dengan latar bag dari kain jeans.


Bahagian tali bag ni saya guna kain hard cotton bercorak yang saya dah lama beli dari kedai kain Tewah Saya gabungkan dengan kain jeans cotton keras yang saya memang ada simpan selama ni . Teknik jahit pun simple saja top-stitch , cara nak cepat siap.
Saya sambung dulu tali bag dengan bahagian bag sebelum saya cantum bahagian lining dengan bag dan teknik jahitan masih sama top-stitch .

Saya cadang ingat nak buat sikit hiasan guna felt hmmm tengok la dulu kalau ada masa maybe saya boleh buat . Tapi buat masa ni saya dah cukup happy dengan bag baru hasil jahitan saya sendiri.


Bahagian opening untuk bag ni..mudah dan ringkas..


So , dengan rasminya saya guna dulu bag ni dan saya dah transfer semua barang dari totebag pink masuk dalam totebag jeans baru saya ni. Memang saya puas hati dengan hasil projek bag saya kali ni . Cukup simple dan sesuai dengan citarasa saya...

Cuti sekolah dah hampir tiba so saya ucapkan selamat bercuti ya...

6 comments:

  1. salam kenal nannie,selamat hari wanita,cantik n sweet je tote nannie tu,baru2 ni mak teh pun ada buat tote dari jeans anak...tutorial mmg byk di blogland kan,reuse repurpose recycle mmg bagus.mak teh dah lama follow nannie,suka sgt dtg sini.

    ReplyDelete
  2. salam... saya dh lama link u kat blog saya.. cuma jarang "masuk" sebab tak sempat..
    nice tutorial..
    sayapun suka menjahit n memang terapi yg sesuai dgn saya..

    ReplyDelete
  3. Akhirnya siap jugakan.Ct punya tote dari seluar jeans belum siap2 lagi,tunggu mood menjahit datang.

    ReplyDelete
  4. cantik sgt tote bag nih...mmg kreatif...

    setuju ngan K.Nannie pasal menjahit ni terapi minda...kadang tu dok kat opis pon leh teringat jer mesin jahit kat umah... ahhahaa

    ReplyDelete
  5. saLam... leh saYe panggil aKak je kan??/ sy beminaT lah dengan bLog akak nih...

    entry beg ni sgt menaRik... ade tak design beg untuK kaum lelaKi??? mana taHU saye leh cUba...hehehe...

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi singgah ke blog saya ni dan sila la tinggal komen anda ya .