MY DEAR FOLLOWERS

Halaman

Thursday, September 3, 2009

Lubang leher baju kurung

Lepas dah potong kain , proses seterusnya nak buat lubang leher baju kurung pulak . Ada cara lain untuk buat lubang leher baju kurung ni , cara mana pun tak kisah yang penting bila siap baju kurung tu boleh di pakai dan jahitan lubang leher tu kemas dan tak senget-benget. Saya memang guna teknik ini untuk buat lubang leher baju kurung sejak dulu lagi dan walaupun tak detail tapi mungkin cara yang saya tunjukkan ni boleh di buat rujukan atau membantu sesiapa pun.

Mula-mula saya lipat dua bahagian baju , pastikan bahagian hujung kain sama panjang kemudian saya sterika bahagian bahu baju . Nanti akan timbul /ada kesan garisan dari sterika , saya tak lukis garisan tengah ni guna kapur sebab nanti kotor pulak kain tapi kalau nak tanda sikit boleh la . Sterika dengan kemas supaya kesan garisan ini akan menjadi jelas dan kemas juga.


Kemudian saya lipat pulak kain ini ikut bahagian memanjang untuk mendapat center kain untuk lubang leher . Lipat dengan kemas dan seterika dengan perlahan-lahan , nanti akan timbul garisan selepas di seterika , garisan ini lah yang akan diguna sebagai panduan bahagian center untuk lubang leher. Kalau nak tanda dengan kapur pun boleh tapi sikit saja nanti kotor pulak kain .


Garisan tengah terhasil sebagai panduan garisan bahu dan lubang leher lepas kain ni di seterika.


Kemudian lebihan kain di ambil untuk di buat kain lapik bahagian dalam/interfacing yang akan diletak kain gam .

No comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana sudi singgah ke blog saya ni dan sila la tinggal komen anda ya .