MY DEAR FOLLOWERS

Halaman

Friday, September 25, 2009

Sulaman tinggalan arwah mak tersayang...


Post kali ni ada lah istimewa untuk arwah mak saya yang dah 20 tahun meninggalkan kami semua . Selain tu saya masukkan gambar-gambar hasil sulaman yang di jahit oleh arwah mak sebagai kenangan di dalam blog saya ini...


Gambar arwah mak saya yang masuk surat kabar masa arwah mak tamat belajar dan dapat Diploma dari sekolah jahitan di Kota Baharu , Kelantan . Masa ni arwah mak saya berumur dalam lingkungan 17 tahun .

Arwah abah dan mak


Gambar saya dan arwah mak di Mimaland , saya berumur 6 tahun masa ni . Kasih sayang mak yang tiada bandingan akan tetap saya rindui sampai ke akhir hayat ini....


Masa saya masih kecil dalam umur 9 tahun saya ada tengok sample sulaman tangan dan mesin goyang kaki yang dijahit oleh arwah mak saya ni . Semua sulaman ni mak saya belajar masa dia anak dara di Kelantan dan mak saya ada diploma dalam seni sulam-menyulam...Saya masih ingat mak ada ajar kak Ija ( kakak saya ) cara buat cadar dan sarung bantal . So , mak saya juga ajar kakak saya sulam tangan bunga daisy kat sarung bantal dan cadar ni, masa tu saya baru 9 tahun so tengok saja la tapi saya masih ingat memang cantik sangat sulaman mak saya , lepas tu mak pergi ke Mekah untuk menunaikan Haji dan bila balik dari Mekah mak dah kurang sihat , so arwah mak dah tak menjahit dan buat sulaman lagi.....

Semua sulaman ni berumur lebih dari 55 tahun dan sekarang ada dalam simpanan kakak saya kak Firza dan dia dah frame semuanya bagi cantik-cantik sebagai kenangan untuk kami anak-anak arwah mak dan generasi cucu & cicit akan datang untuk tengok serta hargai kehalusan kerja tangan arwah opah mereka ni...

Hanya sulaman ni saja tinggal dari arwah mak untuk kami , anak-anak tengok dan melepas rindu pada dia......

So , saya minta kebenaran dari kak Ija untuk simpan semua gambar sulaman mak ni dalam blog saya sebagai kenangan .... Arwah mak memang kreatif...

















No comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana sudi singgah ke blog saya ni dan sila la tinggal komen anda ya .