MY DEAR FOLLOWERS

Halaman

Wednesday, May 13, 2009

BANTAL KEKABU

Bantal di rumah saya semuanya dari kekabu , saya ingat lagi lepas je majlis kenduri kawin saya dulu dan bila nak balik ke rumah sendiri mak saya bagi 6 biji bantal tidur dan sebiji bantal panjang peluk. Semua bantal tu mak saya tempah dari kawan dia di kampung.Lepas tu saya sendiri ada buat lagi 5 biji bantal tambah.
Seingat saya la memang dari kecil lagi saya dah best tidur dengan bantal kekabu jadi sampai ke tua la nak bantal kekabu juga. Last sekali saya tolong mak saya isi kekabu dalam sarung bantal masa umur 12 tahun, memang leceh la masa tu sebab kekabu ni sifatnya halus jadi habis terbang merata tempat dan memang kena ikat kain kecil untuk tutup hidung kalau tidak memang rimas dan bersin ja. Lepas tu nak kena kutip dan asing kan biji kekabu yang halus. Duduk di kampung memang biasa la tengok pokok kekabu sebab orang kampung banyak tanam untuk isi buah kekabu nak di buat bantal.
Saya teringat kisah masa kecil-kecil dulu , kat rumah jiran saya dulu ada 3 batang pokok kekabu yang tinggi sangat , saya dulu masa umur 11 - 12 tahun memang takut bila nak balik mengaji waktu malam dari rumah ustazah sebab kena guna jalan kat area pokok kekabu ni. Kawan-kawan saya cakap kat pokok kekabu tu ada hantu galah , hehehe . So, kalau saya dah habis mengaji dulu pun sanggup tunggu kawan-kawan lain habis dan kami akan balik ramai-ramai . Bila lalu ja kat area pokok kekabu ni kami lari lintang pukang . Rupanya bila dah besar baru saya tau semua tentang cerita hantu galah ni tak betul , tah sapa yang buat cerita tak tau la . Saja nak bagi budak-budak kecil takut so tak la merayau main sampai maghrib baru ingat nak balik rumah sendiri hehehe.
Cerita balik hal bantal kat rumah saya yang jadi lembek ni dan sudah tak best nak di bawa tidur. Saya suka bantal yang agak padat untuk bahagian kepala , kalau saya tidur dengan bantal yang lembik nanti tengkuk saya mesti sakit rasa macam sengal - sengal lenguh dan kadang-kadang boleh sakit kepala sebab tak dapat tidur dengan nyenyak. Selalunya setiap 2 tahun saya akan tambah kekabu atau ganti dengan kekabu baru.
Bukannya susah pun nak tambah kekabu atau buat bantal kekabu . Beli ja kekabu baru yang ada banyak jual kat tepi jalan di area Sungai Buluh. Saya beli 2 buntil yang besar dah cukup untuk bantal di rumah saya.

Ini la rupa bantal kat rumah saya dah kempis dan lembik , tak best di peluk dan kena di tambah kekabu lagi bagi padat sikit. Saya memang tak pernah beli bantal poly foam sebab panas dan cepat kempis . Kalau nak bantal poly foam yang best mahal pulak tu harga berpuluh ringgit dan ada yang hargenya ratus ringgit juga la untuk sebiji bantal je . Tapi ikut la pada selera masing-masing kan .


Mula sekali saya kena tetas sikit jahitan pada sambungan kain sarung bantal ni. Tetas dalam 5 inci ja , saya memang kena buat kerja ni kat luar kalau tak berterbangan la kekabu dalam rumah.


Ini la rupa kekabu yang saya beli tapi tak serupa la dengan kekabu masa saya kecil-kecil dulu. Sifat kekabu sekarang ni macam dah di proses jadi lagi halus. Dulu kalau kopek je buah kekabu yang dah tua mesti penuh dengan biji dan memang la penat nak asingkan pulak bijinya tu sebab tu proses nak buat bantal jadi leceh sikit.


Bila dah isi kekabu dalam sarung bantal ikut pada kepadatan yang kita suka , boleh la kita jahit balik bahagian yang kita tetas tadi . Sama ada nak jahit tangan atau guna mesin jahit ikut suka la yang mana lagi mudah , saya jahit guna mesin ja lagi cepat siap. Bila dah siap macam ni la rupa bantal yang tadi kempis dah jadi padat.

3 comments:

  1. Emak Gaban juga masih menggunakan bantal drpd kekabu, sy pulak dh pakai foly foam sbb mmg leceh nak buat bantal kekabu ni..emak saje yang rajin buat2 benda macam ni...cerita pasal bantal kekabu ni mengimbau kembali kenangan semasa kecik2..syahdu..

    ReplyDelete
  2. bantal kekabu sangat syok...nyaman jer tido...

    ReplyDelete
  3. Nennie, you could contact Kak Fata and ask her to give you the template for the dolls that she used to design for all the nieces and nephews. I think it will be great to that that done, on a personalized basis. Boleh pilih baju nak warna apa, rambut warna apa, isi kekabu. As a birthday present for a little girl, that would be great idea. What say you?

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi singgah ke blog saya ni dan sila la tinggal komen anda ya .