MY DEAR FOLLOWERS

Halaman

Sunday, November 22, 2009

KEBUN DI KAMPUNG


Suasana tenang , damai dan menghijau desa sentiasa memanggil kami sekeluarga balik kampung . Dulu sekeliling rumah mertua saya ni penuh dengan kebun pokok getah sebab dulu mertua memang motong getah tapi bila anak-anak dan dewasa dan pokok getah pun dah tua sangat , bapa mertua saya tebang semua pokok-pokok getah dan dia mula berkebun dan buat dusun buah-buahan di kawasan persekitaran rumah ni . Selalunya memang kami akan dapat merasa macam-macam buahan-buahan la bila tiba musimnya cuma kalau nak makan durian memang suami saya kena pegi kebun tok dia untuk kutip hasilnya bila tiba musim durian pula....

Mak mertua saya memang suka berkebun tanam sayur-sayuran kampung macam pokok jagung yang baru tumbuh ni dan dalam sebulan atau dua bulan lagi boleh la kami rasa buah jagungnya , pokok buah naga ni pun mertua saya baru je tanam pada Oktober tahun lepas dan pokoknya dah mula berbuah . Buahnya manis sangat tapi sizenya kecil sikit dari yang selalu dijual di pasaran.


Deretan pokok buah dragon yang mertua tanam di depan rumah , mak mertua saya berkebun juga kat kawasan ni . Dia tanam jagung , sayur bayam , kacang tanah , pokok peria dan pokok cili api.

Bunga dragon fruit ni sebesar tapak tangan dan saya pun first time tengok ni memang cantik dan unik sangat bentuknya...

Bunga dragon fruit yang baru nak kembang...cantik ...

No comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana sudi singgah ke blog saya ni dan sila la tinggal komen anda ya .