MY DEAR FOLLOWERS

Halaman

Wednesday, February 18, 2009

BATIK CANTING



Batik with geometric design

SAYA DAN BATIK......
Semua batik ini saya buat semasa sekolah nak menganjurkan Majlis Sambutan 10 tahun SSB pada tahun 2006 lepas , jadi Pengetua telah memberi idea supaya saya menghasilkan batik dengan pertolongan pelajar.Pada mula saya berasa agak susah hati di sebab kan masa yang diberi sangat singkat iaitu sebulan saja.Tapi saya tahu saya boleh buatdan setuju dengan cadangan Pengetua sekolah.Jadi bermula proses menbuat batik , mula-mula saya buat design dan kajian motif-motif yang sesuai untuk batik saya ni .
Alam sekeliling menjadi sumber inspirasi untuk saya mencipta motif batik.Flora dan fauna menjadi pilihan saya membuat lakaran motif dan corak batik.Saya juga membuat rujukan dari majalah dan meninjau koleksi batik jenama terkenal di Malaysia untuk mengetahui trend warna dan motif batik pada tahun 2006 .Saya seterusnya memilih rekaan corak yang paling saya suka dan mula membuat lakaran akhir beserta warna yang sesuai.Kemudian proses membeli bahan , bila semua sudah tersedia bermula la kerja saya.Nak buat batik ni memang penat tapi disebabkan saya terlalu suka dan passion saya adalah seni visual , saya terus menjadi leka dan asyik sekali menghasilkan setiap helaian batik ini.

No comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana sudi singgah ke blog saya ni dan sila la tinggal komen anda ya .