MY DEAR FOLLOWERS

Halaman

Wednesday, February 18, 2009

BATIK REKAAN SAYA


Semua batik ni saya hasilkan semasa saya masih bekerja sebagai guru Pendidikan Seni di Sekolah Sri Bestari . Sekolah akan menyambut ulang tahun ke 10 tahun jadi pihak sekolah nak buat open day dan Karnival salah satu acara semasa open day tu ialah batik show . Cadangan nak buat batik show ni di beritahu pada saya dalam masa yang amat singkat dan saya hanya ada tempoh sebulan untuk menyiapkan 30 design kain batik . Sepatutnya pihak atasan nak pelajar-pelajar yang menghasilkan semua batik ni tapi kalau secara logik mana la ada pelajar yang boleh nak buat semua batik ni hanya pereka profesional saja ada kebolehan dan kepakaran nak siapkan sebegitu banyak koleksi batik .
Oleh tu disebabkan masa yang terlalu singkat dan proses menghasilkan batik ni bukan kerja main-main saya mengambil alih proses menghasilkan kesemua koleksi batik untuk batik extravaganza show ni dan saya hanya memilih beberapa orang pelajar yang secara sukarela nak tolong saya siapkan projek batik ni . Saya juga bagi peluang pada pelajar ni buat satu design batik sepanjang 4 meter .
Selama sebulan saya bertungkus-lumus dan berusaha all out untuk menghasilkan lebih dari 30 reka corak kain batik dan saya rasa terlalu happy dapat mencipta bermacam-macam corak batik . Seni visual macam menghaslkan batik ni adalah bidang yang saya minat sangat jadi saya tak pernah rasa penat bila buat semua batik ni . Alhamdulillah segalanya berjalan lancar dan batik show ni pun dapat di buat dengan baik sekali saya sebagai guru seni memang rasa bangga sangat batik saya buat dan berterima kasih pada pelajar-pelajar yang sama-sama bertungkus-lumus tolong semasa proses nak buat batik ni .
Saya akan buat proses mencanting dan mewarna dan bila masuk proses nak sapu fixer/pemati warna saya akan minta tolong pelajar dan juga proses membasuh serta bials kain pun pelajar akan buat buat . Kalaua da corak batik yang simple baru saya bagi pelajar-pelajar buat jika design yang agak detail saya akan buat sendiri .

Lagi kisah tentang batik saya , ini antara batik yang paling saya suka . Masa tengah buat batik ni pun berkobar-kobar semangat sebab idea datang mencurah-curah.

Batik yang bermotifkan bunga orkid tu saja saya guna warna yang terang dan ceria , batik ni lebih sesuai sebagai art-deco tapi sapa berani boleh pakai batik design macam ni memang akan menarik perhatian orang sekeliling hehhehe.

Batik berwarna merah dan hitam tu pulak saya design selepas merujuk pada motif di pasu tinggi Sarawak , motif nya sangat cantik dan unik seperti sulur paku-pakis. Saya rasa sangat puas hati sebab dapat menghasilkan semua batik -batik ini .


No comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana sudi singgah ke blog saya ni dan sila la tinggal komen anda ya .