MY DEAR FOLLOWERS

Halaman

Friday, February 20, 2009

LINOLIUM PRINTING


SUN FLOWER

Kali pertama saya buat cetakan linolium ini masa saya belajar di tingkatan 3 dan mengambil subjek Pendidikan Seni semasa peperiksaan SRP. Cikgu P.Seni saya yang memilih soalan untuk kami dan dialah yang mengajar kami macam mana proses nak buat cetakan ini. Saya memang suka buat cetakan linolium ini dan semasa saya mengajar di Sekolah Seri Bestari dulu saya ada mengajar teknik ini pada pelajar-pelajar .

Bahan-bahan asas adalah kepingan linolium rupanye macam tikar getah tetapi tebal ( 5 cm tebalnya) , alat ukiran kayu , pengelek warna , rice paper ( agak nipis macam kertas tisu tapi keras sikit), kepingan kaca untuk membancuh warna . Nanti lah kalau ada kelapangan masa saya akan tunjukkan tenik cetakan ini .

Cetakan linolium diatas ni yang bertajuk SUNFLOWER , saya buat pada tahun 2001 semasa saya membuat demostrasi teknik cetakan ini pada pelajar - pelajar tingkatan 4 di sekolah yang saya berkerja pada masa itu.


No comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana sudi singgah ke blog saya ni dan sila la tinggal komen anda ya .