MY DEAR FOLLOWERS

Halaman

Friday, February 20, 2009

MY WATER COLOR PAINTING

BLOSSOM 2 & 3

Saya mencari gambar bunga ini dari buku berkenaan jenis-jenis bunga.Selepas melihat beberapa jenis bunga yang saya suka baru la saya mula melakar dulu ke atas kertas . Saya pilih beberapa jenis bunga dan saya lukis menjadi satu jambangan yang simple .
Bila dah siap lakaran baru la mula proses mewarna , untuk teknik catan warna air lapisan warna pertama yang disapu pada lakaran mesti la cair.Kemudian berpandukan ton dan pencahayaan gambar bunga tersebut saya mulakan pula langkah kedua menyapu warna yang lebih pekat pada lapisan warna yang pertama tadi.
Kombinasi tona warna adalah sangat diperlukan dalam teknik warna air.Kita boleh eksperimen dulu campuran warna di atas kertas lain.Pemahaman tentang tona warna sangat lah penting ,Bagi yang baru mula minat dalam teknik catan warna air ini , bolehlah belajar tentang kombinasi dan kumpulan warna serta ton warna dari color wheel atau roda warna.
Pemahaman teknik mewarna sangat lah mustahak .Seterusnya langkah ketiga mewarna , ialah menggunakan warna yang lebih gelap disapu pada bahagian yang terlindung dari cahaya seperti di bahagian bawah daun macam dalam catan yang saya buat diatas ini. Teknik mewarna catan air memerlukan latihan untuk menjadi mahir.Apabila sudah pandai kita akan jadi leka memghasilkan satu painting yang cantik.

No comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana sudi singgah ke blog saya ni dan sila la tinggal komen anda ya .