MY DEAR FOLLOWERS

Halaman

Friday, February 20, 2009

ILUSTRASI FESYEN




MY FASHION ILlUSTRATION

ILustrasi fesyen ada salah satu subjek yang saya pelajar semasa menuntut jurusan fesyen di UITM dulu, saya memang suka subjek ini.Kami perlu mahir melukis figura manusia sebab jurusan fesyen memang memerlukan kami melukis rekaan fesyen yang pelbagai.Selalunye figura manusia yang kami lukis lebih panjang tubuh badannye dengan lentuk liuk yang sangat bergaya .

Saya juga perlu melukis ilustrasi fesyen yang besar seperti diatas ini . Saiznye ada 45 cm x 90 cm . Saya menggunakan bahan khas yang dipanggil illustration board rupanye macam manila kad tu tapi tebal dan pemukaannye macam kertas lukisan . Setiap pelajar mesti buat, saya cari gambar wanita ini dari majalah bridal dan buat lakaran dulu . Bila dah puas hati baru start mewarna.Kemudian mounting board yang ada color diguna sebagai frame.

Teknik untuk ilustrasi saya diatas ni saya gunakan teknik poster color yang rata tanpa ton . Pada bahagian muka dan leher saya gunakan teknik catan warna air dan ditambah dengan pensil color . Saya dan semua pelajar jurusan fesyen memang diajar untuk kreatif dalam menggunakan bahan dan teknik untuk mewarna . Kreativiti adalah sangat penting bagi setiap pelajar seni di Falkulti Seni Lukis dan Seni Reka , UITM atau di Universiti atau Kolej Seni lain .

No comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana sudi singgah ke blog saya ni dan sila la tinggal komen anda ya .