MY DEAR FOLLOWERS

Halaman

Monday, April 19, 2010

SARUNG BANTAL BARU


Hari Sabtu dan Ahad yang baru berlalu ni saya mengemas bilik tidur anak-anak sebab Adlina nak bilik sendiri she want her own space . So memang kami sekeluarga bergotong royong la pindah katil serta perabot lain dan saya pun mengemas la sekali banyak la juga toys macam doll house , toys yang saya sedekah pada yang nak . Bila semua perabot dah disusun semula saya macam nak cat dinding bilik tidur Aisyah dan Adlina ni sebab dah 5 tahun dengan warna yang sama . Saya nak ubah suasana dan mood bilik tidur anak-anak saya ni tapi tu akan saya dan hubby buat pada minggu yang akan datang ni .

Bila dah habis mengemas saya tengok sarung bantal yang Adlina guna macam dah tak sesuai la . So saya pun jahit la sarung bantal baru untuk Adlina saja je saya nak bagi Adlina happy . Actually saya boleh beli je sarung bantal baru di Jusco ke atau Aussino 0r Ikea yang memang ada banyak pilihan tapi saya nak buat sendiri juga. Kualiti kain yang saya guna dan jahitan sama je macam yang dibeli tapi dari segi kos amat la jimat sangat . Kain untuk sarung bantal ni saya beli jenis 100% cotton bidang 36" regenya baru RM3.60 semeter dan saya guna dalam 2.2 meter saja untuk dua helai sarung bantal dan satu sarung bolster hmmm sangat menjimatkan kan kan....

Saya ukur sarung bantal yang sedia ada untuk contoh ukuran dan saya tambah 1 inci untuk basi. Memang senang sebenarnya nak jahit sarung bantal ni guna je sarung bantal yang sedia ada sebagai contoh sonang keje kita dan kita mesti puas hati dengan hasil jahitan sendiri..

Saya guna kain bidang 36" so kira kain ni cukup elok saja. Sehelai kain ni saya tambah ukuran panjang untuk bahagian lipatan dan sehelai lagi ikut ukuran panjang bantal dan selalunya saya tambah 1 inci untuk basi kain atau seam allowence.


Saya tambah ukuran kain dalam 6 inci lagi untuk bahagian lipatan macam dalam gambar di atas ni . Macam ni la kita lipat hujung kain ni sebelum dijahit tapi kain mesti la di jahit tepi dulu kalau tak habis la berbulu sarung bantal kita nanti hehe..


Bahagian lipatan ni yang akan pegang atau sekat bantal dari terkeluar dari sarung bantal . Seperti biasa saya memang suka corak gingham/kotak-kotak ni hehehe sebab sweet sangat dan mudah untuk saya suai padankan dengan macam-macam corak lain .


Bila dah masukkan bantal macam ni la rupanya bahagian lipatan tu bantal pun akan terletak elok je dalam sarung bantal yang kita jahit nanti .

Adlina tak suka ada ropol-ropol , renda atau lace or ribbons untuk sarung bantal dia , she is a simple girl macam mama dia juga . Kalau ikut taste Adlina ni dia nak kain corak Ben Ten hehehe tapi saya explain pada dia yang saya tak dapat nak cari kain corak Ben Ten dan Adlina ok saja dia tak kisah sebab dia happy sangat dapat bilik sendiri . Tentang nak decorate bilik tidur , Adlina and Aisyah ikut je pilihan saya tapi saya tanya juga apa yang anak-anak saya suka macam untuk theme atau tema so mudah untuk saya nak decorate nanti..


Ni la rupa sarung bantal lama yang dah kureng cun tengok la tu sarung bolster yang dah kusam dan bantalnya dah terkeluar sebab bolster ni dah makin meleper hehe tak solid bulat macam baru beli dulu . So , bila saya buat sarung bolster baru saya kecilkan sikit ukuran lebarnya dan saya lebihkan sikit ukuran panjangnya supaya bila dah siap nanti bantal peluk ni jadi lebih padat dalam sarung yang baru ni dan jadi bulat balik bentuknya.


Taraaaa sarung bantal baru cuma cadar je masih yang lama saya nak ke Nilai 3 sebab kat sana ada satu kedai langsir tu yang jual kain untuk cadar 100% cotton dengan macam-macam corak .



Ini la tuan bilik dan katil Adlina Affandey hehe macam biasa dia memang model untuk blog My Passion ni...

9 comments:

  1. salam...bagus la anak akak.dah mintak nak tido sendrian..

    ReplyDelete
  2. wlkslam Anna,

    Alhamdulillah la anak-anak akak ok je tidur di bilik sendiri . Akak mmg latih mereka dari umur 3 tahun lebih tidur berasing caranya akak siapkan bilik tidur mereka bagi cantik lengkap dengan perabot dan apa yang sesuai utk mereka la .so alhamdulillah bila dipujuk dan akak bagi motivasi la sikit semuanya berjalan lancar .

    ReplyDelete
  3. thank you thank you kak Hasnah hehehe simple je sarung batal saya jahit ni .

    ReplyDelete
  4. akak....saya pun baru jew siap jahit sarung bantal.....wedding gift....hehehe....syokkan klu tgk hasil kerja tangan kita dihargai.....terutamnyanye oleh org yang kita sayang...;)

    ReplyDelete
  5. to mama nuriel,
    waa bagus tu jahit sarung bantal utk wedding gift mesti pengantinnya terharu n gembira sgt nanti kan mmg betul syok n puas hati sgtkan tgk kerja tangan kita dihargai oleh org yg kita syg pulak tu...

    ReplyDelete
  6. bukan sarung bantal jew.....sekali ngan bantal2 bagi terus.....saje jew buat cam tuh sebab dia org ni PJJ.....nanti ambik sorg satu....peluk la bantal tuh klu teringat.....maklumlah sorg kat putrajaya sorg kat penang....hehehehe

    ReplyDelete
  7. to mama nuriel ,

    oooo ye ke ala kecian PJJ hmmm nak buat mcm mana jumpa hujung mggu je la ye menahan rindu nasib la ada bantal dpt la dipeluk hehehe

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi singgah ke blog saya ni dan sila la tinggal komen anda ya .