MY DEAR FOLLOWERS

Halaman

Wednesday, February 11, 2009

BATIK REKAAN SAYA


Saya memang suka sangat buat dan hasilkan batik.Tak kira apa jenis tenik batik semua saya suka dan boleh buat.

Antara teknik yang saya dah pernah hasilkan ialah :-

1) Teknik batik lukis/canting( menggunakan alat canting, ni kira macam pen la dakwatnye lilin panas.

2) Batik cetak/blok , macam masa kita kecil-kecil dalam kelas seni kita cetak guna ubi kentang yang di ukir corak.

3) Teknik tye & dye atau ikat dan celup pun saya suka , dulu masa belajar di UITM banyak t-shirt saya habis di buat teknik ni cantik sangat , t-shirt yang buruk pun jadi baru kira bergaya la masa tu gan hasil kreatif sendiri , hehehe.

4) Teknik free hand pun ok , teknik yang sekarang tengah popular nanti la saya terangkan dengan lebih detail ok tentang teknik ni. Akhir sekali teknik skrin, teknik ni pun nanti saya bagi tau macam mana nak buat.

Saya belajar buat batik ni masa belajar di UITM Shah Alam tetapi hanya secara basic saja selebihnya ilmu membuat batik ni saya belajar sendiri sama ada dari pembacaan atau melihat kawan yang lebih mahir buat dan saya pun buat la sendiri kira try n error la juga.Bila dah mula buat tu saya pun dah makin suka kira makin syok la pulak dan terus jatuh cinta dengan seni batik ni.

Setiap kali saya melihat hasil batik saya hati ni berasa sangat puas sangat kira macam kalau sapa suka shopping tu dapat beli beg LV yang beribu ( berpuluh ribu sebenarnye) atau dapat beli gelang mas dari Habib Jewel la.Macam tu la kepuasan yang saya rasa setiap kali saya dapat mencurahkan idea yang membuak-buak dalam diri ni ke atas kain putih yang terbentang di frame kayu.

Walaupun nak menghasilkan kain batik leceh juga dan banyak proses perlu di lalui tapi saya tak pernah rasa jemu.Nak mencanting corak yang sederhana saja untuk kain selebar 4 meter memerlukan saya berdiri dalam lingkungan 3 jam , proses warna dalam 2 jam.Maknanye saya perlu berdiri selama 5 jam tapi boleh stop la untuk rehat duduk dalam 5-10 minit tapi saya ni jenis tak suka berhenti nak siap kerja cepat dan mesti perfect.

Lepas habis mewarna kena bagi warna kering dulu semalaman.Proses seterusnya ialah fixing atau mematikan warna , sebaiknye kain di rendan dalam pemati warna iaitu bahan kimia sodium silikat.Tujuan mematikan warna ialah bagi warna kekal atau meresap dalam kain so bila di pakai atau basuh warna tak luntuk.Proses ni pulak kain di rendam selama sehari atau minimum 8 jam.

Kain yang dah di matikan warna boleh di rebus untuk cairkan lilin dan buang saki baki cecair kimia fixer tadi. Kain di rebus dalam 30 minit atau sejam . Proses seterusnye ialah membilas kain letak la sekali softner bagi kain lembut dan wangi.Seterusnya kain batik di sidai di kawasan yang teduh sampai la kering.

Nanti saya cerita lagi ye hal batik ni , panjang lagi ceritanye.

4 comments:

  1. kak nanie, saya rasa nak belajarlah buat batik ngan kak nanie.sajer jer untuk memenuhi minat saya ni.boleh ke?

    ReplyDelete
  2. Nice blog. Kalau ada gambar terperinci setiap pembikinan lagi cantik.

    ReplyDelete
  3. minat awak dengan saya sama..saya buat dekat rumah je..untuk pakai sendiri jer..tak jual pun..kalau dapat siap satu baju tuh kira bangga sangat..saya dapat masuk akhir piala sri endon 2009..

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi singgah ke blog saya ni dan sila la tinggal komen anda ya .