MY DEAR FOLLOWERS

Halaman

Wednesday, February 18, 2009

BATIK IKAT DAN CELUP


TEKNIK BATIK IKAT DAN CELUP , SONANG JOO !!!

Teknik batik ni kalau di terjemahkan terus ke bahasa melayu jadinye adalah ikat dan mati hehheheheee.Sebenar ikat dan celup warna , satu teknik batik yang sangat simple , senang sangat nak buat.Saya selalu ajar pelajar saya buat dengan hanya mengunakan kertas tisu dapur yang lebih keras dan hasilnya sangat cantik.

Kain kapas atau sutera boleh digunakan untuk membuat teknik ini tapi saya suka mengunakan kain kapas sebab tahap serapan warna yang lebih tinggi berbanding kain jenis lain.Bahan nye mudah guna tali rafia saja dan pilih dibahagian mana nak diikat pada kain , susun la ikatan mengikut suka kita .

Cara mengikat adalah , kita mesti membuat ikatan mati dulu pada sejemput atau segumpal kecil kain lepas tu lilit gumpalan kecil kain tu dengan kuat sekali .Buat beberapa lilitan dan ikat mati lepas tu buat beberapa ikat mati sebagai penghabisan sebelum potong tali yang lebih. Tu je caranye , lepas tu sediakan bancuhan warna batik dan mula la mencelup beberapa bahagian kain dengan warna yang kita suka .
Simple and easy to make !

2 comments:

Terima kasih kerana sudi singgah ke blog saya ni dan sila la tinggal komen anda ya .