MY DEAR FOLLOWERS

Halaman

Sunday, March 21, 2010

Jalan-jalan cuti sekolah

Seminggu cuti sekolah makan angin bersama keluarga la..

Kalau ikut plan asal suami nak bawa kami tour ke pantai timur mula-mula ke Kuantan terus ke Cherating tidur semalam lepas tu berhenti 2 hari cuti-cuti di Kuala Terengganu dan akhir sekali ke Kota Baharu pula selama 3 hari kemudian balik ikut Gua Musang terus ke Simpang Pulai dan terus balik KL. Tapi plan bertukar last minit so kami hanya balik ke Penang ke rumah abang saya . Saya ikut saja ke mana nak bercuti pun boleh , tengok la nanti kalau semua perancangan ok cuti sekolah bulan Jun ini kami akan ke pantai timur pula . Saya terasa rindu pula nak rasa tiupan bayu laut di pantai Cherating atau pantai Batu Buruk .
So , kami sampai ke Penang pada Ahad yang sudah dan aktiviti pertama kami mesti la naik feri dulu . Dah berbelas tahun saya tak naik feri kali terakhir tahun 1991 , Aisyah memang dari dulu dok ajak saya naik feri sementara Adlina masa mula naik feri dia takut tapi bila saya bawa dia ke depan dan ke belakang feri baru la dia seronok dan nak naik feri lagi . Nanti ya sayang lain kali bila kita pegi Penang kita naik feri lagi ya...

Sayup pemandangan jambatan Pulau Pinang..

Pemandangan bandar Georgetown ,Pulau Pinang..

Happy...

Bila naik feri ni mula la saya teringat masa saya kecil dulu kami sekeluarga selalu juga jalan-jalan ke Penang masa tu saya dan keluarga tinggal di Sungai Petani tahun 1979 - 1980 masa tu saya berumur 7 tahun dan tiap kali naik feri saja saya suka naik ke tingkat atas yang di khas kan untuk penumpang tanpa kenderaan dan ada tempat duduk . Kat bahagian atas feri ni ada booth jual ais krim dan favorite saya mesti la ais krim coklat Wall`s dan air botol favorite saya Mirinda perisa strawberi la serta ada dijual juga macam-macam jenis jajan lagi . Saya pun suka berdiri di pagar depan feri sambil tengok obor-obor dalam laut dulu memang banyak obor-obor dalam laut tapi hari tu masa kami naik feri ada la 2 ekor saje yang kami nampak . Bila jambatan Pulau Pinang dah ada arwah abah saya prefer guna jambatan saja sebab lebih cepat nak ke Penang dan kami dah jarang naik feri .

Arwah abah memang asal orang Alor Star dan kami memang lama tinggal di flat kastam di Bagan atau Butterworth semenjak tahun 50-an lagi tapi masa tu saya pun tak ada lagi . Lepas tu kami banyak kali berpindah-randah antaranya ke Jitra dan Sungai Petani serta Taiping . Masa duduk di Sungai Petani saya dah berumur 7 tahun so banyak kenangan yang dapat saya ingat .

Penang dulu memang bandar yang abah dan mak akan bawa kami kalau nak makan angin atau bershopping dan saya masih ingat lagi masa kakak saya nak ke majlis konvokesyen Uitm tahun 1980 kami sekeluarga ke kedai kain di Penang dan juga shopping di Komtar , kakak saya beli kain broket benang emas . Memang cun bergaya la kakak-kakak dan emak saya maklum la nak meraihkan kejayaan kakak saya yang first sekali dalam family kami tamat belajar di U , sementara saya masa tu baru berumur 8 tahun pula pakai gaun bertingkat-tingkat warna ton pink/peach labuh sampai ke buku lali dan saya rasa diri saya ni cun habis la pakai gaun tu hehehe..

Feri yang berhenti di sebelah feri yang kami naik ni..

Banyak lagi kenangan lama dan sikit demi sedikit kenangan itu kembali bila saya dapat jalan-jalan ke tempat yang pernah saya pergi masa kecil dulu . Semua memori ketika bersama arwah abah dan mak tersayang tersimpan kemas dalam ingatan saya dan semoga roh abah serta mak dicucuri rahmat dan ditempatkan dikalangan roh orang-orang yang beriman , amin.

1. mmg kenangan kisah2 lalu x mungkin dpt dilupakan...pertama kali k.zue naik feri pd thn 1982.

2. to kak zue ,

Betul tu kak mmg kisah kehidupan yang lepas x dapat dilupakan tahun 1982 saya umur 10 tahun tu paling awal saya ingat naik feri masa umur 7 tahun tahun 1979 la

Terima kasih kerana sudi singgah ke blog saya ni dan sila la tinggal komen anda ya .