MY DEAR FOLLOWERS

Halaman

Tuesday, March 30, 2010

SWEET STRAWBERRY SMOCKING..


Assalamualaikum pada semua kawan-kawan dan pengunjung tak kira silents reader yang selalu singgah blog saya ni atau pada pengunjung yang baru . Apa kabar ? saya harap semuanya happy , sihat dan ceria selalu ya..

Lately saya dah jarang buat entry sebab tak ada projek jahitan yang saya nak share di blog saya ni . Kawan-kawan yang sangat perihatin ada yang hantar sms , call dan masa berjumpa bertanya pada saya kenapa laaa dah lama juga saya tak buat entry baru dan saya macam dah menyepi sejak 2 minggu ini . Saya ni senyap sebab tak ada cerita yang menarik untuk saya kongsi dengan semua pengunjung blog saya ni . Apa pun terima kasih di atas perhatian , sokongan dan concern dari kawan-kawan semua , insyallah lepas ni saya akan buat entry sekerap yang mungkin .

Lepas ni pun rasanya saya jarang sikit buat entry tentang koleksi antik saya . Kenapa ? sebabnya saya dah kurang membeli atau mengumpul corak lain . Sekarang ni saya hanya nak tambah dan bagi lengkap saja koleksi yang sudah sedia ada tu . Saya pun nak pelbagaikan pengisian blog saya ni dengan macam-macam cerita serta aktiviti yang lain juga sebab saya rasa macam tu lebih best .

ME AND MY SMOCKING...

Dah lama juga saya tak buat entry tentang sulaman smocking dan saya sendiri pun dah rinduuu sangat dengan smocking ni . Tadi saya baru je siap kedutkan kain corak buah strawberry ni hmm memang sweet sangatkan corak dan warna kain ni . Masa saya mula nampak je kain ni di kedai saya terus bekenan . Kali ni saya jahit smocking untuk gaun baby hmmm cutenya dan saya akan masukkan lagi entry tentang smocking ni bila dah siap nanti ya..


Dah pun siap kain ni di pleat , kejap je tapi dulu masa mula belajar dan agak kurang mahir memang lama juga untuk saya nak siapkan kedutan ni . Bila dah lama dan selalu buat proses ni jadi semakin mudah syukur la...


Kain yang dah siap dikedut dan tunggu saya jahit saja sulam smocking , bila menjahit diri saya menjadi tenang dan happy . Walaupun saya ni ada banyak juga hobi tapi smocking tetap menjadi pilihan nombor satu...


Beautiful colors , hmm warna yang mana satu nak guna ni

Lepas saya dah selesai kedutkan kain ni baru lah saya cari benang dengan warna yang sesuai untuk saya jahit sulam smockingnya hmmm yummy vibran colors . Mana satu warna yang sesuai untuk saya guna ni , semua warnanya menarik hmmm nanti la saya tunjuk ya warna apa saya pilih di entry yang akan datang . Selalunya saya suka guna maksimum 3 atau 4 kombinasi warna saja . Kadang-kadang tu hanya 2 kombinasi warna saja pun dah cukup semuanya bergantung pada warna corak di kain tu sendiri kalau plain lagi senang saya nak combine color .

Selalunya sebelum saya mula nak buat smocking ni saya dah buat sketch atau lakaran mudah jenis corak jahitan smocking yang saya nak jahit nanti dan kadang-ladang saya terus pilih warna benang dulu .

Hmmmm tak sabar rasanya nak jahit smocking semula kali terakhir saya jahit smocking ni pada bulan Januari yang lepas , saya buat gaun untuk anak kawan saya . Ada banyak sebenarnya gaun smocking yang saya nak jual , bila saya nak jual gaun-gaun smocking ni ?? hmmm tunggu la saja bulan April ni ya :)

ok bye-bye ceria kan hidupmu selalu ya..

and

HAPPY SEWING

9 comments:

  1. waaaaa......i like....teringin nak cuba....(",)

    ReplyDelete
  2. To mama nuriel ,

    Hehehe memang best pun saya ni ada basic sikit saja lepas tu saya banyak belajar sendiri melalui rujukan pada buku dan pratice make perfect hehe

    ReplyDelete
  3. satu hari nnt saya akan buat.....hahaha....azam berazam nih.....:)

    ReplyDelete
  4. hehe tak saba nak tgu smocking yg da siapp..yeay!lame akak tak updet psl sewing yee..salu psl antiques je..hihih

    ReplyDelete
  5. saya suke tengok.... cantik... teringin nak wat.... rupenye nak kedutkan byk2 tu gune mesin .....
    brape agaknye hargenye...

    ReplyDelete
  6. to mama nuriel ,

    cuba ya jahit smocking ni bila dah cuba tak boleh nak stop hehehe

    ReplyDelete
  7. To Dda Ly ,

    sabaor sabor dik akak ni pun slow juga bila menjahit hehehe hmmm lepas ni akak byk masukkan story jahit je hehehe sekalis ekala baru msk ceta pinggan mgkuk ni

    ReplyDelete
  8. to anonymous ,

    Hmmmm kenapa tak tinggal URL blog /jejak hehehe kalau tak boleh la saya gi singgah blog awak pula , harga mesin saya ni RM1080 hmmm bila dah jahit tak boleh nak stop hehe

    ReplyDelete
  9. em...beli kat maner mesen tu???...kat kedai singer ade x???

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi singgah ke blog saya ni dan sila la tinggal komen anda ya .