MY DEAR FOLLOWERS

Halaman

Sunday, March 21, 2010

Cantiknya pemandangan....


..JAUH PERJALANAN LUAS PEMANDANGAN..

Pemandangan sawah padi mengamit memori lama...
Lepas saja kami tinggalkan jeti feri saya bagitau suami biar kita ikut jalan biasa nak ke Muzium Lembah Bujang . Saya memang dah lama tak lalu jalan lama ni lepas highway PLUS ada . Memang saya tak cam/kenal dah pekan Butterworth lepas tu kami sampai ke Bagan Ajam dan lepas tu kami lalu kat area flat/perumahan TUDM . Bila masuk saja kawasan kampung baru la best pemandangan yang terus berubah , kawasan bendang luas sangat sayup mata memandang dan sawah padi pula baru dituai . Bila sampai pekan Kepala Batas kami berhenti makan laksa serta cendol la . Bila nak sampai Tikam Batu saya minta suami stop kejap di tepi jalan berhampiran kawasan sawah padi ni sebab saya tak tahan dok tengok pemandangan sawah padi ni dari dalam kereta saja dan saya nak rasa sendiri angin desa ni . Angin bertiup kencang hmm nyaman betul walaupun hari panas , pemandangan sawah yang baru dituai luas terbentang...


Bila kereta berhenti di tepi jalan Adlina dan Aisyah tak sabar-sabar nak turun hehehe . Anak-anak saya ni seronok sangat maklum la first time mereka dapat tengok sawah padi dan sayur kangkung yang subur hidup dalam tali air ni kiranya jakun la juga hehehe . Tiupan angin yang sangat segar memang best sangat dan saya rasa macam nak kutip je sayur kangkung dalam tali air ni hehehe..


Langit cerah tiada awan di langit , sawah kering bermakna pokok padi baru di tuai dan tak lama lagi petani akan mula membajak semula . Masa duduk di Jitra saya umur 5-6 tahun dan saya sempat juga main kat area sawah padi ni . Kalau sawah kosong dan kering macam dalam gambar ni baru arwah mak bagi saya main kat bendang/sawah . Memori yang paling saya ingat saya dapat main panjat jerami padi yang menimbun kering dengan kawan-kawan serta main tanah liat di bendang/sawah ni serta main layang-layang la .

Kalau waktu sawah penuh dengan air memang mak tak bagi saya main di kawasan sawah dan saya yang kecil lagi masa tu hairan juga kenapa la mak cukup marah kalau tau saya gi ke bendang/sawah . Tapi saya ni suka ikut kawan-kawan pegi kat tali air untuk tangkap ikan laga , ikan keli atau sekadar main air saja tapi yang saya ingat sampai sekarang air di longkang dan tali air tu jernih sangat . Memori yang masih saya ingat kekal sampai sekarang...


Jambatan Merdeka

Dulu masa saya kecil lingkungan umur 6 tahun dan saya belum tahu membaca tapi bila lalu saja jambatan ni memang saya seronok sangat sebab saya tahu dah nak sampai ke Penang atau Bagan...

No comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana sudi singgah ke blog saya ni dan sila la tinggal komen anda ya .