MY DEAR FOLLOWERS

Halaman

Tuesday, March 23, 2010

KOLEKSI SETEM


Dulu bila ke Amcorp Mall saya ada singgah ke booth peniaga yang jual macam-macam jenis setem Malaysia atau dari luar negara . Tapi masa tu kalau saya singgah pun hanya tengok kejap je macam koleksi sampul hari pertama iaitu koleksi sampul surat khas beserta setem untuk acara penting atau tarikh penting yang berlaku di Negara kita ni . Masa tu saya tengah syok kumpul teko , cawan set-set lama antik ni . Bila masuk tahun ni dan koleksi antik saya dah sampai ke target yang saya tetapkan baru la saya nak bagi tumpuan pada koleksi setem pula . Dah lama saya pendamkan hasrat nak sambung balik hobi kumpul setem saya ni tapi saya kena slow-slow dengan satu-satu hobi ni takut tak terkejar semuanya.

Semenjak bulan Januari tahun ini baru lah saya mula nak kumpul semula setem dan melengkapkan koleksi setem saya yang dah sedia ada ni . Bila saya belek setem sekarang ni grafiknya lebih menarik dan kualiti kertas setem memang berbeza dari 20 tahun dulu .

Bila di Amcorp saya memang luangkan masa di beberapa booth yang jual setem saja . Saya ambil masa yang lama sebab nak pilih setem-setem yang saya bekenan sebab dah 20 tahun saya tinggalkan hobi ini dan banyak juga setem yang saya perlu beli ikut tahun setem ini dikeluarkan . Saya beli setem bagi setiap tahun contohnya untuk tahun 1990 saya beli dalam 20 keping setem dengan grafik/reka corak yang berbeza dan seterusnya untuk tahun-tahun berikutnya sampai la setem tahun 2008 . Sekarang ni saya tengah mencari setem tahun 2009 , macam setem 2010 saya boleh terus beli di pos office je.


Setem-setem yang saya beli dari Amcorp masih terlekat pada kertas sampul so saya kena rendam dulu . Bila setem dah tertanggal saya kutip dan letak di atas surat kabar lama atau di atas apa saja jenis pemukaan pun boleh . Proses nak rendam sampai bagi kering setem la yang leceh sikit . Tapi ada juga di jual setem yang dah dibersihkan dan bila kita beli boleh terus susun saja dalam album setem kita .


Setem yang dah tertanggal dari kertas sampul surat ni saya keringkan atas kain dan dibiarkan sampai kering . Bila dah kering boleh la disusun dalam buku setem.


Semua setem dalam sampul ni saya beli di Ropewalk/Lorong Kulit di Penang masa cuti sekolah minggu lepas . Harganya lebih murah 18 keping setem hanya RM1 berbanding di Amcorp harga sekeping setem 10 sen dan ada juga 20 sen sekeping .


Setem lama tahun 1950-an sebelum merdeka lagi , setem ni saya beli di Ropewalk dengan seorang peniaga berbangsa Cina yang fasih berbahasa melayu dialeg Indonesia . Saya pun sempat bersembang dengan dia dan dia bagi tahu semua setem ni dia dapat dari pembekal di Singapura , Johor , Melaka dan Penang tiap-tiap bulan dia balik Singapura . Saya ni biasa la sambil memilih barang mesti bersembang dengan tokehnya apa pun nasib la saya jumpa setem lama ni di Penang kalau kat Amcorp mahal la regenya .


Ini pun setem lama juga tahun 1960-an yang saya beli di Penang juga harganya pun lebih murah . Banyak juga saya borong setem masa sopping di Lorong Kulit kat Penang .


Setem lama tahun 1950-an
Saya ni mengumpul setem sebab minat yang mendalam dan mana la tau satu hari nanti setem-setem ni boleh dijual atau saya simpan saja sebagai warisan untuk tatapan cucu serta cicit saya nanti .

8 comments:

  1. dah lama rasanye saya tinggalkan hobi kumpul setem nih.....ntah mana la pegi setem2 saya yang dulu....

    ReplyDelete
  2. To mama nuriel ,

    Cuba la gi cari balik mama nuriel mestia da lagi tapi kalau minat nak kumpul balik gi je Amcorp banyak sgt setem harga pun ok..

    ReplyDelete
  3. hehehe...minta nak kumpul balik tu mungkin lah tak....tapi klu difikirkan balik mmg sayang sebab Tok Wan dulu keje pejabat pos, so macam2 setem yang lama2 saya jadikan koleksi dulu.....:)

    ReplyDelete
  4. akak..penang beli kat mana?
    murahnya..saya pun minat kumpul setem...

    ReplyDelete
  5. saya pun dah semangat semula nak kumpul balik setem-setem ni...duduk mengadap setem rasa tak jemu hehe

    ReplyDelete
  6. jejaka sufi facebook

    setem2 baru ni.. kalo berminat dengan setem..
    buka facebook search jejaka sufi.. leh kongsi2

    dalam tu byk koleksi2 yang jarang dijumpai..

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi singgah ke blog saya ni dan sila la tinggal komen anda ya .