MY DEAR FOLLOWERS

Halaman

Sunday, March 21, 2010

Sepanjang perjalanan ke Tanjung Dawai..


Akhirnya sampai juga kami ke sini...

Saya nak bawa anak-anak ke Muzium arkeologi Lembah Bujang dan dalam masa yang sama saya nak cari gerai-gerai yang jual macam-macam jenis hidupan bercengkerang ni sebab saya tertarik sangat nak tengok sendiri selepas baca dalam internet . Cuma saya tak sangka rupa-rupanya gerai-gerai ni terletak di laluan yang sama untuk kami pegi ke Lembah Bujang tu . So , sambil tengok tinggalan sejarah bila nak balik kami singgah la beli apa yang patut kat gerai-gerai ni macam kerang dan kepah.


Kupang fresh dan isinya sahaja yang dah dikupas pun ada dijual kalau beli kupang ni saya suka masak sambal tumis atau saya masak rendang kupang la hmmm memang sedap..


Lokan pun banyak rupanya , saya ada beli lokan ni dulu masa pegi bercuti ke pantai Bagan Lalang , Sepang . Isinya memang lebih tebal cuma kalau beli jangan beli yang besar-besar sebab liat dan rasa lumpurnya kuat sangat la saya dan suami tak boleh nak makan atau mungkin ada cara nak masak lokan ni untuk buang rasa lumpurnya tu..


Ketam batu pun banyak juga tapi saiz kecil je ni dan semuanya masih hidup saya tengok je la..

Sebelum balik ke Penang , saya beli kepah dan kerang segar yang di jual di tepi jalan , harganya kerang sama saja macam di Kl tapi saya mencari kepah segar ni dan harganya sangat la murah . Bila balik ke rumah abang saya masak tumis cili kepah la hmmm masih terasa kemanisan isi kepah...


Memang panas cuaca tapi di kiri kanan tepi jalan memang banyak ada gerai jual air tebu atau nira segar . Hmmmm enak sekali air tebunya manis dan segar , jeli kelapa pun sedap saja .


Sungai Muda yang dah menghampiri muara , sungguh cantik pemandangan pokok bakau menghijau . Saya snap gambar ni masa dalam kereta yang tengah bergerak di atas jambatan sebab tak sempat nak berhenti nasib la gambar yang saya ambil ni menjadi..


Adam dan Adlina yang happy dan dalam masa sama penat juga , masa ni kami berhenti minum air tebu la...

2 comments:

  1. dalam gambar kepah tu ada gambar mentarang dlm 2 dulang sebelah kiri. akak dah lama nak makan mentarng ni..kat KL ni nasib2 kalu ada. stok dr k.selangor. dah 12 thn tak jamah benda ni...kalu dpt muahhhh ..best..nannie pernah makan?

    ReplyDelete
  2. Hi kak Jalilah ,
    betul tu kak mentarang la tu , ye la kalau kt sini kita boleh beli byk kt k selangor . Saya pernah makan mentarang ok la rasanya tapi saya sukamakan kepah dan lala lagi kak mgkin sebab dr kecil dok makan lala saja hehehe

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi singgah ke blog saya ni dan sila la tinggal komen anda ya .