MY DEAR FOLLOWERS

Halaman

Tuesday, March 23, 2010

KOLEKSI SETEM


Salam pagi Selasa
Bila dah selesai kerja harian untuk sesi pagi baru la saya boleh duduk jap depan computer ni dan masukkan n3 baru sekali . Kali ni saya nak berkongsi koleksi setem yang saya kumpul semenjak saya berumur 9 tahun sampai la saya umur 16 tahun ( 1981-88) . Pada kebiasaannya hobi kumpul setem ini hanya kanak-kanak dan remaja saja yang minat tapi sekarang ni semenjak saya selalu pegi beli setem lama dekat Amcorp Mall saya tengok rupa-rupanya hobi kumpul setem ni tak kira peringkat umur dari yang muda sampai la yang dah berumur .
Buku setem saya yang pertama saya dapat dari kakak saya , buku setem berwarna merah yang kakak saya dapat masa dia sendiri kecik juga sekitar tahun 1960an . So bila dia nak tukar kepada buku setem baru yang lagi besar buku setem merah ni diwariskan kepada saya dengan sedikit koleksi setem yang dia biarkan didalamnya . Saya memang dok admire tengok koleksi setem kakak saya tu so bila dia bagi buku setem merah yang dia punya tu saya punya la happy .
Kakak saya yang no.3 Kak Amy yang kerja di syarikat minyak antarabangsa yang banyak tolong kumpulkan setem dari sampul surat yang sampai pada dia dari serata dunia . Kak Amy akan pos pada saya setem-setem yang dikumpul itu atau dia akan bawa balik masa dia bercuti untuk bagi pada saya nanti . Tu la kan kasih sayang kakak pada seorang adik , saya memang ternanti-nanti bila kak Amy nak balik dan bila dapat saja setem-setem tu saya punya la happy . Arwah abah pun banyak kumpulkan setem untuk saya yang abah dapat dari office .
Saya kumpul setem sampai la saya di tingkatan 4 dan bila dah masuk form 5 saya berhenti sebab dah nak exam SPM . Bila dah sambung belajar kemudian bekerja , berkahwin dan dah bekeluarga saya terus lupa dengan hobi kumpul setem ini . Cuma sekali sekala saya teringat balik pada hobi saya ni bila saya belek buku setem warna merah yang menyimpan banyak sangat memori....
Ini la buku setem lama saya yang saya warisi dari kakak saya dan masih saya simpan lagi sampai sekarang cuma keadaan buku setem ni dan agak uzur dan saya dah beli buku setem baru tahun lepas .

Masih ada setem dalam buku lama ni semuanya setem-setem dari oversea yang saya belum pindah lagi ke buku setem baru . Saya ni kalau susun setem ikut pada tahun dan kumpulannya so memang akan ambil masa sikit la proses nak pindah ke buku baru ni . Saya tak suka campur adukkan semua setem nanti nampak serabuk . Setem-setem lama dari Malaysia saya dah pindah semuanya masuk dalam buku baru .


Semua buku setem saya , yang kanan khas untuk setem dari Malaysia dan yang tengah saya baru beli untuk setem luar negara . Buku setem merah saya simpan saja buat kenangan..

4 comments:

  1. nanie..pah pon ade kumpul stem.. n masih lg.... but dah jarang2 beli.... kite ni serupa la minat.....

    yg tin tu pon pah kumpul gak.... best nyer cerita pasal minat yg sama

    tin tu beli kat nilai 3 ke... pah pernah pi tapi tak pernah beli tin tin...

    ok nannie.. semoga minat tak pernah pasam k

    ReplyDelete
  2. To Sharifah ,
    Seronoknya bila Nannie tau ada juga kawan sewing yang sama minat kumpul setem sebab Nannie teringin juga nak kenal sesiapa saja yang sama baya dengan Nannie yang ada hobi sama sebab masa di Amcorp beli setem tu kebanyakkan pengumpul setem ni lelaki la . Bets tu Pah masuk la blog koleksi setem Pah boleh kita kongsi tengok sama-sama .
    Tin tu Nannie banyak beli kat kedai nama Rafflisia kat Nilai 3 ada banyak kt kedai tu dan murah juga harga tin-tin n banyak sgt pilihan .

    ok Pah happy to know yang kita sama hobi ..

    ReplyDelete
  3. bole nannie..... nanti pah post tapi tak leh sekarang setem sumer kat kg huhuh :)
    nanti nk pi la kedai jual tin tuh... teruja sungguh... tin pah sikit jek . tin coklat .. tin mc D hihih tin biskut gambo p ramlee

    ok nannie.. nk tau tak.. dulu pah kumpul sarung duit raya.. malu nyer... ade bayk n letak dlm album lg... setiap tahun kan lain design suke tgk hihihi

    entah la minta cam nih.... botol perfume pon pah kumpul

    ReplyDelete
  4. xnak jual ke setem2 tue? sy juga penbumpul setem. Sesiapa nak jual setem, boleh hubungi sy
    email: khaileyyeo@yahoo.com

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi singgah ke blog saya ni dan sila la tinggal komen anda ya .