MY DEAR FOLLOWERS

Halaman

Tuesday, July 14, 2009

FRENCH SEAM / KELIM BETAWI

Salah seorang pengunjung blog saya ( Atie) bertanya , ada ke teknik jahitan lain yang sesuai untuk ganti jahit tepi basi / overlock seam . So , untuk post kali ni saya tunjukkan serba sikit cara teknik kelim betawi atau fench seam. Teknik ni sesuai untuk kain yang nipis seperti chiffon , organza kerana kain-kain ini nipis dan jarang.

Saya guna teknik ni masa saya belajar buat gaun malam atau evening gown guna kain chiffon dulu....adush... sangat la lembut kainnya memang bercinta la masa nak menjahit basi guna teknik kelim betawi ni tapi bila dah siap gaunnya.......... suka la pulak hehee.

Mesti ramai yang mahir menjahit tahu teknik kelim ni kan.....

Untuk demo ni saya guna perca kain cotton bersaiz kecil saja ya... jadi pembaca kena bayangkan rupa jahitan ni pada baju yang dah siap..boleh kan..

Mula-mula sekali jahit lurus dalam keadaan kain bahagian dalam bertemu bahagian dalam satu lagi...

..
Begini la rupa jahitannya , lebihan basi hanya setengah tapak atau 0.5 cm.....


Begini la rupanya apabila jahitan tadi apabila kain di buka.



Kemudian kain di terbalikkan untuk menutup jahitan basi tadi , kain ini mesti di seterika untuk mendapat hasil yang kemas..

2 comments:

  1. Assalamualaikum.....I like your blog..very interesting and so colourful. Thanks a lot for sharing those things, especially the recipes...It seems that you know a lot about sewing...I wld like to learn the technic on how to sew baju kurung..do you mind teaching me?? thanks again

    ReplyDelete
  2. I just found the technic on how to sew baju kurung from your blog...thanks..looks simple..I'll try and will inform you the outcome later. By the way can you show me the technic how to sew 'kelim papan mesin' and 'kelim lipat tindih'?

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi singgah ke blog saya ni dan sila la tinggal komen anda ya .