MY DEAR FOLLOWERS

Halaman

Saturday, April 18, 2009

BEKAS HANTARAN

Hari ni pagi-pagi lagi dalam pukul 8.30 pagi kami sekeluarga pergi ke Kajang , kami pegi ke sana sebab nak merisik sekuntum bunga yang mekar mewangi tunggu di sunting kumbang dari Kg Renal , Jolobu.
Sebenarnya saya dan suami pegi merisik bakal isteri adik ipar , alhamdulillah semua dah berjalan dengan lancar mengikut plan dan sangat mengembirakan kedua belah pihak , bagus la lega saya. Lepas makan tengahari kami terus pegi ke Nilai 3 untuk beli bekas dan aksesori hantaran sebab saya la yang akan buat 11 gubahan hantaran untuk majlis pertunangan adik ipar nanti pada 2 Mei depan.
Ini adalah kali ke-3 saya buah gubahan untuk 3 orang adik ipar , saya memang suka buat gubahan ni dan saya memang ternanti- nanti bila adik ipar nak kawin sebab time tu je saya dapat buat hobi yang saya suka ni. Mak mertua minta tolong  saya buatkan sebab dia dah tak terdaya nak fikir lagi hal nak siapkan hantaran ni.


Kami sampai dalam pukul 1.30 tengahari dan huhh.... memang panas la Nilai 3 ni , tahan saja la bila masuk kedai yang ada air condition best la sejukkk je tapi kalau masuk kedai yang guna kipas uishhh panas bebenor la. Haaa ni la mercu tanda baru kat Nilai 3 , Eiffel Tower .
Makin banyak kedai baru di buka , saya selalu juga pegi Nilai 3 sebab bila balik kampung suami memang akan tempoh bandar Nilai ni so terus la menyinggah. Kalau tak de barang yang spesifik nak beli saya suka singgah kedai yang ada jual jajan macam kerepek , kekacang , keropok bantal dan lain-lain la atau sekadar singgah makan - makan sambil window shopping.
Tapi seingat saya la kalau singgah Nilai 3 saya mesti beli barang walaupun plan asal tak de pun nak beli apa tapi bila dah sampai tu tetiba je ada barang nak beli. Kat Nilai 3 ni ada banyak kedai yang jual macam-macam barang tapi kita mesti pandai pilih dan pandai tawar menawar. Dari segi kualiti ok baik dah banyak saya beli barang-barang kat Nilai 3 dan semuanya masih ok.


Di Nilai 3 ada banyak kedai yang jual barang untuk gubahan hantaran dan hiasan rumah , saya pergi kedai yang baru di buka , bessssssar sangat semua barang ada dan selesa pula tu. Harga pun ok lagi murah dari beli di Bunga Reben di jalan TAR tu .
Saya memang rambang mata betul nak pilih barang dan bahan yang sesuai untuk hantaran, saya sampai tukar color dan konsep la sebab dah terlampau banyak contoh gubahan hantaran yang terbaru, cantik sungguh kreatif la sapa yang mengubahnya . Saya ingat nak ambil gambar buat contoh atau boleh la juga masuk kat dalam blog ni tapi dah ada signboard no camera hmmm melepas leee.
Saya pusing -pusing banyak kali la juga dalam kedai ni sebab nak memilih bahan , bunga , bekas yang sesuai. Sambil memilih tu sempat juga saya berhenti kejap kat meja pekerja yang tengah mengubah hantaran pelanggan lain bukannya apa saya nak cari idea dan saya tanya macam-macam soalan la kat pekerja tu nasib la dia nak layan hehheehe.
Akhirnya saya dah boleh imagine warna dan konsep yang saya nak buat iaitu ENGLISH ROSES , hmmmm i like !! . So , dalam gambar di atas ni ialah barang-barang yang dah saya beli untuk nak buat hantaran adik ipar tersayang , si Latip.
Harap dia suka apa yang saya buat ni , dia memang selalu ikut je tak da banyak songeh hehee. Konsep yang saya buat kali ni simple but sweet , saya tak mau design yang sarat sangat nanti jadi serabut.
Bekas kotak tu untuk parfume set , set rantai mutiara lepas tu yang sangkar burung untuk cincin bertunang , raga dan bakul untuk barang-barang yang lain . Sibuk la saya 2 mingggu ni tak boleh buat aktiviti kraf lain la kena bagi tumpuan sepenuhnya untuk buat 11 gubahan hantaran ni.


Warna yang saya pilih kali ni ialah beige n pastel . Dalam gambar ni ada riben , renda , daun , bunga halus dan macam-macam lagi la . Nanti saya tunjukkan cara nak gubah dan gambar bila gubahan ni dah siap nanti , tungguuuu ye !!!


Haaaa ni pulak bunga yang saya pilih , huih ponat botoi la saya masuk dari kedai ke kedai nak pilih jenis bunga dan warna yang sesuai dan akhirnya saya jumpa juga bunga palstik yang cantik dan murah. Saya memang suka color peach dan beige. Sekarang ni saya tengah sketch/lukis segala idea untuk gubahan hantaran ni dan hari Isnin depan baru boleh mula buat.

2 comments:

  1. I should have given you some of the styrofoam, ribbons, balance from Adel's wedding. Anyway, the colours you have chosen is excellent

    ReplyDelete
  2. Ooo kak Amy ada byk lebih ka dr wedding Adel , haaa tak pa la kak Amy simpam untuk Aizat pula nanti. Nenie pun suka color pastel

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi singgah ke blog saya ni dan sila la tinggal komen anda ya .