MY DEAR FOLLOWERS

Halaman

Tuesday, March 24, 2009

POLA BAJU

Saya mengambil ukuran dari tengkuk ke bahagian dada untuk mendapatkan panjang bahagian atas baju. Bahagian ini lah yang akan saya cantum dengan bahagian skirt yang ada jahitan smocking nanti.


Saya sedang mengambil ukuran tengkuk , bagikan lebihan pada pita ukur.


Saya mula melakar pola bahagian atas baju dengan menggunakan surat kabar lama sahaja. Sebaiknya gunakan brown paper yang bersaiz besar sebab memudahkan kita melakar pola baju yang labuh dan besar. Brown paper ini adalah kertas warna coklat yang dulu- dulu kita guna untuk balut buku sekolah , boleh dibeli dari kedai jual majalah dan stationery sekolah.

4 comments:

  1. wahh besnye..
    pandai wat smocking tu..
    sy tak reti, tapi minat adaaa...

    ReplyDelete
  2. Salam naiz , boleh belajar smocking ni kalau ada minat tapi kena banyak bersabar leee

    ReplyDelete
  3. nannie..nati bagilh tutorial caner nk buat pola gaun tuh..kiraan ukurannye skali..n sketchnyer skali..wah tamak!...serius nk blajo nieh..hehe..

    ReplyDelete
  4. macammana nak buat ukuran leher supaya cantik.

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi singgah ke blog saya ni dan sila la tinggal komen anda ya .