MY DEAR FOLLOWERS

Halaman

Monday, March 30, 2009

PROSES POTONG KAIN

Basi kain atau seamline sepatutnya perlu dilukis pada polar kertas  dan bila nak tekap/trace pada kain perlu mengguna kertas karbon dan roda surih  atau tracing wheel. Saya lukis basi atau seamline pada kain , nasihat saya pada sesiapa yang baru belajar menjahit lukis lah basi di atas kertas pola .

Proses potong kain , saya akan tekan tangan berhampiran kawasan kain dipotong supaya kain tidak bergerak atau berganjak.

Bila saya guna gunting yang berat secara outomatik gunting sudah terletak dengan elok dan kukuh diatas meja dan saya lebih mudah memotong garisan basi kain ini.



Dah pun siap di potong sebelah kain lengan, proses yang sama untuk potong bahagian pola baju dan lain-lain bahagian.

No comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana sudi singgah ke blog saya ni dan sila la tinggal komen anda ya .