MY DEAR FOLLOWERS

Halaman

Thursday, March 26, 2009

POLA BAJU

Bila dah siap pola bahagian atas baju , saya pun mula la potong. Pastikan anda ada 2 gunting satu untuk memotong kertas dan satu lagi untuk memotong kain, pastikan gunting yang diguna untuk memotong kain tidak diguna untuk memotong bahan lain jika tidak gunting ini akan jadi cepat tumpul. Jika beli gunting untuk potong kain cari la gunting yang besar dan berat walau pun mahal tapi berbaloi sebab nanti memudahkan kita semasa proses memotong kain.


Saya melukis lengkung bahagian lubang lengan atau arm hole. Lekuk lubang lengan untuk orang dewasa yang gempal atau gemuk adalah lebih lurus disebabkan bahagian bawah ketiak yang besar berbeza dengan org dewasa yang kurus lubang lengannya adalah seperti dalam gambar yang saya lukis diatas ini.


Pola saya ini simple saja , saya tidak lukis bahagian basi kain atau seamline pada keliling pola baju dan lengan baju gaun ini sebab saya melukis seamline diatas kain nanti tetapi bagi sesiapa yang baru mula belajar menjahit sebaik-baiknya lukis la seamline setebal 1 cm disekeliling pola baju anda bukannya apa takut nanti terlupa menyebabkan baju jadi kecil dan membazir kain. Pola bahagian atas lengan besar sebab nanti saya akan buat kedutan atau gathers  dan bila siap akan jadi puff sleeve. Lepas ni ialah proses memotong kain pula dan menjahit untuk mencantum semua bahagian baju.


Bila dah siap di potong semua pola , saya mengacu pola baju dengan bahagian bawah skirt yang ada jahitan smocking. Bahagian belakang skirt nanti saya hanya buat kedutan macam bahagian hadapan skirt yang ada jahitan smocking.

2 comments:

  1. U make ur own pattern? that's absolutely amazing. For me, i just can alter and modify existing pattern. that's all :)

    ReplyDelete
  2. Yes , i made all the pattern.Maybe one day i will show how to tahe the measurement and draf the pattern.

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi singgah ke blog saya ni dan sila la tinggal komen anda ya .