MY DEAR FOLLOWERS

Halaman

Monday, March 30, 2009

PROSES POTONG KAIN

Kain perlu dibentang diatas meja yang rata dengan bahagian bawah atau wrong side diletak mengadap keatas. Nanti saya akan melukis pola baju dan lengan pada bahagian wrong side ini, jika kita melukis pada bahagian right side kadang-kadang kesan kapur akan kekal dan mengotorkan kain kita.
Bahagian tepi kain mestilah ditarik rapat ke tepi sisi meja , saya gunakan sisi meja ini sebagai guideline supaya kain dibentang lurus dan memudahkan saya menyusun pola pakaian supaya di dalam kedudukan lurus mengikut ira kain atau grainline.


Begini lah cara saya untuk memastikan polar atau pattern di susun lurus mengikut grainline atau ira kain. Pada polar pakaian mesti dilukis garisan lurus , nak lukis garisan lurus pada pola kertas ni pun ada tekniknya. Perlu susun pola pakaian mengikut ira kain supaya baju atau kain yang siap nanti akan tergantung dengan elok atau jatuh dengan cantik atau perkataan yang selalu saya guna ialah flow kain jatuh dengan cantik .


Bila pola kertas ini dah lurus baru lah saya pinkan pola kertas dengan kain . Kemudian saya lukis garisan pola lengan kertas ini serta basi kain. Nasihat saya pada sesiapa yang baru mula menjahit jangan la ikut cara saya ni , lukis la basi atau seamline pada pola kertas supaya lebih selamat. Sebenarnya tak ada salahnya buat cara saya ni tapi berhati-hati la ye.


Bila dah siap lukis semua garisan basi boleh la dipotong kain untuk bahagian lengan ini. Sepatutnya semua pola pakaian perlu dibentang sekali dan baru dilukis basi dan dipotong.

3 comments:

  1. wahh.. pandainye..
    naiz minat gak smocking, tapi lom ada kesempatan nak blajar. tapi.. tertarik gak nieh. ada lak sumber inspirasi dr blong ni plak. wallahh

    ReplyDelete
  2. Salam...

    Sememangnya blog ini full of resources...
    Kemahiran menjahit sememangny apatut dimiliki oleh seorg ibu & isteri...

    Kempen: Satu rumah = 1 mesin jahit...


    Jimat banyak oooo (contoh skirt jeans yg home made dibandingkan yg dibeli dr Mothercare)

    I love ur blog...

    ReplyDelete
  3. Salam! perkenalkan nama saya firda,dari Indonesia, sungguh saya kagum dengan nyonya yang stu ini berniat berbagi ilmu, tapi kok saya kurang mengerti, mungkin dikarenakan kurang ditail pada penjelasan dan gambar, terima kasih dan mohon maaf jika ada salah kata

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi singgah ke blog saya ni dan sila la tinggal komen anda ya .