MY DEAR FOLLOWERS

Halaman

Wednesday, March 18, 2009

MEMORI LAMA


Peralatan yang paling penting untuk menjahit semestinya mesin jahit.Tak kira jika mesin jahit goyang kaki, portable atau high speed semuanya menjadi rakan karib si tukang jahit.Saya beli mesin jahit yang dalam gambar ini pada bulan Ogos tahun 1998 , kalau tanpa bantuan abang saya mungkin saya tak dapat memiliki mesin jahit high speed ini , thanks abang Kamal.Sebelum beli mesin jahit ini saya guna mesin jenis portable tapi jahitannya dah tak berapa elok.

Teringat kenangan 11 tahun dulu , bila dah dapat mesin jahit ini memang ligat la saya menjahit , projek pertama saya ialah membuat baju kurung ready made untuk dijual oleh kawan dan kakak saya di pejabat masing - masing. Selain tu saya juga mengambil tempahan jahit manik dan sequine . Sebelum berkahwin saya bekerja menjahit manik di Butik Indah Reka , Bangsar ( butik ni rasanya dah tak ade kot ) .

Memang la penat saya mengejarkan dateline tempahan customer . Aisyah , anak sulung kami pada masa tu baru berumur 9 bulan dan dia tak banyak ragam senang saja nak jaga , macam dia tahu saja mak dia sibuk mencari rezeki . Lepas siap semua tempahan saya memang dah target untuk raya tahun berikutnya, tak mau ambil banyak sangat tempahan atau last minit tempahan customer. Alhamdulillah rezeki kami cukup murah untuk tahun itu.

Pada tahun 1999 saya mula bekerja semula , lagi banyaklah tempahan menjahitan yang saya terima dari kawan- kawan sepejabat sampai ada yang saya kena tolak takut tak sempat siap pula nanti. Kami simpan semua rezeki dari menjahit dan dengan duit menjahit dan simpanan dari gaji kerja la kami guna untuk bayar duit down payment semasa beli rumah yang kami duduk sekarang ini , syukur alhamdulillah.

Tahun terakhir saya mengambil tempahan ialah pada tahun 2003 , bila saya mengandungkan Adlina terus saya berhenti menjahit dan lepas melahirkan dia , saya hanya menjahit untuk diri sendiri dan keperluan anak-anak . Saya dah penat mengejar dateline pelanggan dan perlu bagi perhatian pada kerja tetap ( makan gaji la katakan mesti la jaga prestasi) . Saya masih menjahit sekarang ini tapi untuk keperluan keluarga sahaja.


Bilik menjahit saya , dulu masa aktif mengambil tempahan bilik menjahit memang penuh dengan kain dan tak la sekemas ini. Sekarang ni bilik sentiasa kemas tersusun , maklum la saya jarang menjahit dan bila bulan puasa saja baru saya aktif untuk menjahit baju kurung kami anak beranak .


Mesin jahit yang banyak berjasa, kadang -kadang bila pegang saja mesin ini teringat memori dulu - dulu .Saya pernah tertidur tertangkup di mesin ini sebab penat sangat menjahit. Banyak kenangan manis yang saya lalui dengan mesin jahit ini antara nya semasa mengandung saya menjahit cadar dan sarung bantal , kelambu dan baju untuk anak-anak saya. Saya juga menjahit dan reka sendiri semua langsir , bed skirt , cushion cover , table runner dan apa saja la soft furnishing yang ada dalam rumah saya ini . Saya menjahit semua baju kurung untuk anak-anak dan baju kami sendiri dan saudara mara seperti mertua. Masa masih bekerja cikgu dulu saya pun menjahit costume atau baju untuk konsert sekolah atau masa hari sukan sekolah . Tu la antara kenangan bersama mesin jahit ku ini ada banyak lagi sebenarnya tapi cukup la tu kang lagi panjang pulak cerita saya ni...

Alat jahitan saya mesti dalam keadaan kemas dan semua bahan cukup jika tidak saya tak boleh mula projek menjahit saya. Saya pasti semua tukang jahit mesti ada tool box jahitan macam ini.


Baju mak mertua yang tertunggak tak siap lagi , dalam minggu ini kena siap juga sebab kami nak balik kampung suami hujung minggu ini.Lepas ini pulak saya nak siapkan beberapa jubah saya dan baju kurung anak-anak untuk dipakai pada majlis bertunang adik ipar nanti.

1 comment:

  1. mudah2an aku bisa menajhit juga seperti ubu, sekarang baru dalam tahap belajar..tks infonya

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi singgah ke blog saya ni dan sila la tinggal komen anda ya .