MY DEAR FOLLOWERS

Halaman

Monday, March 30, 2009

KOLEKSI KULIT SIPUT

Ini lagi satu hobi saya, pegi je jalan ke kawasan pantai mesti cari kulit siput. Suami saya selalu juga kena gi out station pada hujung minggu dan tempat yang dia kena pegi tu selalunya bandar atau resort tepi laut , saya memang mesti ikut sebab time tu la kira macam kami pegi bercuti sekali.
Siput yang dalam gambar kat atas ni saya kutip di Pantai Remis , Kuala Selangor . Bila bawa balik rumah saya basuh siput ni banyak kali lepas tu saya tabur je atas surat kabar bagi kering dalam seminggu la. Bila dah kering , saya cari la bekas yang sesuai untuk letak siput-siput ni jadi sebahagian decoration item dalam rumah.


Memang dah banyak koleksi kulit siput saya ni tapi nak buat macam mana pegi je jalan ke kawasan pantai saya mesti nak kutip kulit-kulit siput ni , cantik-cantik dan unik sangat. Saya suka tengok pada rupa , warna dan bentuk kulit siput , ada juga jenis kulit siput yang jarang dan tak pernah saya tengok.

Ini pula koleksi kulit siput yang saya kutip di Port Dickson , pantai Marang di Kuala Terengganu dan pantai di Sungai Besar , Selangor. Memang saya boleh jadi leka bila membelek kulit siput ni dan anak - anak pun seronok bila tolong saya mengutip kulit siput di tepi pantai. Masa di tepi pantai memang tak terasa panas sebab angin bertiup kuat jadi nyaman saja dan selalunya kami pegi ke pantai pada waktu awal pagi atau petang. Sambil berkelah dan anak - anak pun seronok mandi laut , saya pun ambil peluang la berjalan di tepi pantai sambil kutip kulit siput ini.


Kulit-kulit siput ni pula saya kutip di pantai Kampung Sungai Ular , Cherating , Pahang masa bercuti ke sana raya cina sudah. Siput kat pantai tu lagi besar dan cantik tapi masalahnya bau busuk sangat macam bangkai ikan. Bila bawa balik KL saya kena rebus semua siput ni sebanyak 2 kali untuk hilangkan bau busuknya , memang rasa nak termuntah. Saya jemur siput ni pun lagi lama ada la dalam 3 minggu sebab nak bagi hilang bau.
Memang hairan la kenapa kulit - kulit siput yang saya kutip di pantai Cherating busuk sangat , kulit siput yang saya kutip di pantai PD , Kuala Selangor semuanya tak ada bau langsung. Pada 4 April ni saya dan keluarga nak ke Melaka pula dan akan menginap di resort tepi pantai , saya memang dah excited sebab nak mencari kulit siput lagi . Plan saya kalau koleksi kulit siput ni banyak sangat , saya nak beli extra balang kaca untuk letak kulit siput dan saya boleh buat sebagai hadiah untuk sedara -mara atau kawan -kawan.

4 comments:

  1. nannie hendk beli tak kulit siput unik saya. kulit berbentuk sisik ular. ini email saya cekgumivec@yahoo.com

    ReplyDelete
  2. saya jumpa kulit ini di persisiran pantai lumut perak. mula2 memang terkejut. bayangkan lah siput bercorak kulit ular. memang tak pernah orang jumpa lg. kalau berminat email ler saya.

    ReplyDelete
  3. saya suka juga tapi kalau macam kulit ular sawa tu saya nak tgk dulu , anyway thanks ye sebab offer insyallah kalau saya nak nanti saya email thanks again

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi singgah ke blog saya ni dan sila la tinggal komen anda ya .